Print prent beter in dan digitaal

Hoofdrol voor print in de mediamix

Het marketingbudget voor print neem de laatste jaren af, met Nederland voorop binnen Europa. Een opvallende ontwikkeling, want onderzoek leert juist dat prinsmagazines lezers diepgaand bij een boodschap betrekken. Zo vormt print de beste weg naar een duurzame klantrelaties – en meer omzet.

Adverteerders steken steeds meer budget in onlinemedia en adtech. Printmedia zetten ze aanzienlijk minder in. Is dat terecht? Het antwoord is nee. De kracht van printmedia in de marketingmix is groot, zo blijkt uit recent onderzoek.

De belangrijkste conclusie
Print blijkt onverwacht alive-and-kicking. Een groot aantal onderzoeken bewijst de voordelen:

  • Print levert een constant hoge ROI.
  • In de B2B-markt blijken printmedia ideaal om tijdig en structureel brand awareness te creëren en te verduurzamen: een fenomeen dat later in het verkoopproces een doorslaggevende rol speelt.
  • Print wordt in deze turbulente tijden met toenemende informatiedruk steeds vaker gelezen.
  • Door onze neurologische ‘bedrading’ begrijpen en onthouden we papieren teksten beter dan een digitale bron die we op het scherm lezen. Met name als het moeilijk wordt, is print onverslaanbaar. Dit geldt voor alle leeftijden.
  • Vaktijdschriften worden gezien als betrouwbare, neutrale autoriteit.
  • Vakbladen en businessmagazines zijn veilig en comfortabel, hebben geen last van neonieuws en kennen geen banners