Audax grote winnaar oplagestijging!

Bron: Adformatie
Maarten Hafkamp, redactie | 3 februari 2016, 15:31

 

Een greep uit de NOM-oplagecijfers voor tijdschriften.
Uit de cijfers van NOM over de periode Q4 2014 t/m Q3 2015 blijkt dat de totaal betaalde gerichte oplage (van tijdschriften die meelopen in NOM) 13.227.433 is. Vergeleken met de periode Q4 2013 t/m Q3 2014 is dat een daling van 4 procent (in die periode zijn er tijdschriften verdwenen en bijgekomen).

Kijkend naar de verschillende categorieën valt een aantal stijgers in printoplage op. Zo is bij de gezinsbladen in tegenstelling tot de andere gossiptitels Party een forse stijger. De Audax-titel gaat van 56.418 naar 80.326 exemplaren.

Bij de mind- en bodytitels gaat het goed met Flow (Sanoma), van 71.128 naar 81.458 exemplaren en Santé van 48.711 naar 60.145.

Bij de opiniebladen wist HP/De Tijd (Audax Publishing) te stijgen van 21.368 naar 23.292.

Opvoedingsblad Ouders van Nu (Sanoma) noteerde een plus en ging van 29.699 naar 36.474 stuks.

De stijgers bij de populair-wetenschappelijke titels zijn Historia (VIPMedia – 27.637 naar 29.505) en Quest Psychologie (G+J) 32.634 naar 33.704).

In de categorie RTV-bladen zijn er veel forse dalers, toch is de gezamenlijke oplage nog altijd groot. Positieve uitschieter is MAX Magazine (MAX Media Producties) van 68.823 naar 86.990 exemplaren.

Vrouwenbladen
Bij de vrouwenbladen zijn er verschillende stijgers. Gooisch als Lifestyle (Peter Contant Publishing) groeit licht van 34.375 naar 35.348 stuks. JAN (G+J) gaat van 66.223 naar 67.88, Radar+ (Hilversumse Media Compagnie) van 40.237 naar 41.708, Royalty (Audax Publishing) van 30.895 naar 34.909, Vogue (G+J) van 62.123 naar 63.881 en Vriendin (Audax Publishing) van 101.385 naar 102.993. Linda. blijft een groot succes met een stijging van 216.030 naar 235.074 exemplaren.

Bij de woonbladen is vtwonen van Sanoma met een oplagestijging van 86.814 naar 105.844 het succesnummer.

Geen digitale cijfers
Cijfers van de (betaalde) digitale oplages van de tijdschrifttitels zijn niet voorhanden, want de uitgevers willen wachten op het nieuwe NOBO bereiksonderzoek.